Katrine fik en god idé - nu er den implementeret i butikkerne

Katrine Rasmussen, der er EUD-elev på Tietgen Business, arbejder en uge hos Hunkemöller i RosengårdCentret, som en del af hendes uddannelse, og hun stortrives i butikken. Katrine har lige fra første dag fundet arbejdsopgaverne helt naturlige, så da hun efter 2 timer fik en idé om, at samle et nattøjssæt med en lille gummidut hun fandt i en skuffe, løste hun et problem, som længe har irriteret de ansatte. 

En simpel "gummidut"

Problemet er, at nattøjssættet hænger på to bøjler, og det kan forvirre kunderne, der kommer til at bytte rundt på størrelserne, så de får købt et sæt, hvor underdel og overdel ikke har samme størrelse. Med Katrines gummidut, samles de to bøjler, og det er tydeligere for kunden, at det er et sæt, som sælges samlet. 

                      Katrine Hunkemöller
                      Katrines "gummidut", der samler bøjlerne

”Jeg var lidt overrasket over de kunne bruge min løsning, fordi jeg tænkte: ’Nå, det ved jeg ikke helt om det er noget der virker. Men jeg fik meget ros for det” fortæller Katrine og fortæller, at idéen bare var et pludseligt indfald og ikke noget hun tænkte så meget over. Men butikschef Pia Ravnhøj synes derimod, at Katrines lille gummidut var så god en idé, at hun delte tippet med Hunkemöllers andre butikker i Danmark. Og nu er idéen implementeret i de fleste af Hunkemöllers danske butikker takket være Katrines opfindsomhed og Pias handlekraft. 

Arbejdet i butikken skal kobles med teorien fra klasselokalet

Ugen hos Hunkemöller er en del af Katrines EUD-uddannelse hos os på Tietgen Business, hvor underviserne bruger virksomhedsforlagt undervisning som et afbræk fra klasseundervisningen. Her skal eleverne arbejde i en virksomhed og indgå på lige fod med det øvrige personale samt løse en tværfaglig opgave. ”Det er en anden måde at få eleverne til at koble teorien fra klasselokalerne sammen med det de oplever hos virksomheden” fortæller Birthe Krog, der er Katrines afsætningslærer.

I butikken hos Hunkemöller er Pia glad for, at hun kan hjælpe Katrine med sin opgave og positiv overrasket over tiltaget: ”Det har jeg aldrig set før. Og jeg har haft mange praktikanter. De har været her en uge, og så er det videre igen” fortæller Pia og fortsætter ”Det gode er, at Katrine har set på butikken med nye øjne, og kombineret med spørgsmål fra hendes opgave har det givet mig noget at tænke over. Det er fantastisk at blive udfordret samtidig med at jeg hjælper Katrine”.

Katrine Rasmussen og Pia Ravnhøj
Katrine Rasmussen og butikschef Pia Ravnhøj

Opgaven skal afløse den dårlige samvittighed

Opgaven skal også gøre det lettere for virksomheder at få elever på besøg i en uge. ”Hvis man som virksomhed ikke lige har opgaver til at fylde en 37 timers arbejdsuge til en elev, så kan eleven bare sætte sig ned og arbejde på opgaven, der jo skal løses i løbet af ugen. På den måde skal man som virksomhed ikke føle dårlig samvittighed over ikke at kunne aktivere eleven hele tiden. Og virksomheden behøver heller ikke have 117 arbejdsopgaver klar til eleven. Det kan bare være ad hoc-opgaver, der lige skal løses” fortæller Birthe Krog.

Virksomhedsforlagt undervisning hjælper også elevernes læring

”Vi oplever gang på gang, at eleverne kommer tilbage efter en uges arbejde i en virksomhed, og forstår teori og begreber meget bedre, fordi de har fået en ny vinkel og har skulle anvende teorien i øjenhøjde, og så giver det mere mening for dem. De får en referenceramme, de også kan anvende fremadrettet”, fortæller Birthe Krog, og opfordrer flere virksomheder til at melde sig under fanerne og tage elever ind i en uge.