English

Businessdage på Tietgen Business

På Tietgen Business har vi sammensat forskellige Businessdage, som skal gøre undervisningen let for dig, der arbejder i grundskolen.

Fem spændende undervisningsforløb

På Tietgen Business har vi sammensat fem undervisningsforløb inden for områderne digital markedsføring, innovation, privatøkonomi, branding og design. Alle forløbene er business-rettede, og vi har derfor valgt at kalde dem Businessdage. 

Forløbene er målrettet elever på 7. - 10. klassetrin, og skal give dine elever kendskab til hvilke fag vi har på vores eud- og eux-uddannelser samt hvilke karrieremuligheder en eud eller eux kan give dem. 

Businessdagene tilpasses din undervisning

Alle Businessdage tager udgangspunkt i dine elevers behov og de emner, som I beskæftiger jer med i den daglige undervisning. Dermed adskiller undervisningsforløbet sig fra andre traditionelle forløb.

Businessdagene planlægges i et tæt samarbejde mellem dig, som underviser i grundskolen og vores undervisere som alle har en erhvervsfaglig baggrund inden for enten handel eller detail. Businessdagene vil derfor have det bedste fra både skole og erhvervsliv.

Læs mere om de fem Businessdage 

Herunder kan du læse mere om indholdet på de forskellige Businessdage.

Digital markedsføring

Få styr på de nye platforme

De sociale medier fylder meget i de unges hverdag – men de er meget andet end en tidsrøver. Eleverne får indblik i de nyeste digitale trends og kommer til at arbejde professionelt med markedsføring og sociale medier.
Gennem relevante cases får eleverne indblik i, hvordan de attraktive brands bruger de sociale medier som en vigtig del af deres markedsføringsindsats.

Vi skal arbejde praksisorienteret med, hvordan man bruger Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube som markedsføringskanal, og hvordan man laver digitale reklamer som er attraktive for målgruppen.

Ligeledes arbejder vi med Big Data. Hvordan bruger virksomheder sociale medier til at lære deres kunder bedre at kende, og hvordan bruger de data til at skabe kundeloyalitet og give målgruppen den helt rigtige indkøbsoplevelse.

Pædagogiske overvejelser
Forløbet kan anvendes som et supplement til undervisningen i nye medier, kommunikation og reklame. Vi tager afsæt i teorier og modeller, fx kommunikationsmodellen, som eleverne kender hjemme fra skolen. Gennem arbejdet med cases og udviklingen af digitale reklamer, får eleverne mulighed for kritisk at vurdere, hvilken betydning datadrevet markedsføring har for os alle.

Innovation

Lær at tænke ud af boksen

I innovation lærer eleverne, hvordan man gør en god idé til en god forretning, og hvordan man kan blive iværksætter med egen virksomhed.

Eleverne vil gennem cases få forståelse for, hvad det kræver at blive iværksætter. Gennem udarbejdelse af en visuel forretningsplan, arbejder eleverne med, hvordan deres drøm bliver til en succesfuld forretningsidé. Vi arbejder med spørgsmål som: Hvem er mine kunder? Hvem er mine konkurrenter? Hvordan ser mit etableringsbudget ud? 

Eleverne lærer at lave en pitch og de skal præsentere deres ideer kreativt og visuelt – så det gælder om at tænke anderledes, skævt, skørt og ud af boksen.

Pædagogiske overvejelser
Mange grundskoler arbejder med innovation og entreprenørskab både som tværfaglige projektforløb eller i de enkelte grundfag. Businessdagen i innovation kan fungere som et selvstændigt forløb. Men vi planlægger også gerne et individuelt forløb for jer, som tager udgangspunkt i netop dér, hvor I er I jeres innovationsundervisning, fx ved at eleverne arbejder videre med deres egne ideer. Businessdagen kan også bruges som inspiration til, hvordan I kommer i gang med innovation hjemme på skolen.

Privatøkonomi

Få overskud på din konto

På Tietgen Business arbejder vi for at sikre, at eleverne rustes solidt til fremtiden. Gennem forløbet vil der blive sat fokus på de grundlæggende privatøkonomiske forhold, som eleverne stifter bekendtskab med, når de begynder at tjene deres egne penge, og i særdeleshed, når de fl ytter hjemmefra.

De unges rolle i forbrugersamfundet er i stadig forandring. Nye finansielle produkter ser dagens lys, nye betalingsmetoder bliver mulige og markedsføringskampagner frister dem måske til at bruge penge.

Gennem et praksisnært undervisningsforløb baseret bl.a. på virtuelle spil og interaktive opgaver, vil elevernes fi nansielle forståelse blive styrket, og de vil blive bedre forberedt på et voksenliv, hvor de kan styre deres egen økonomi.

Pædagogiske overvejelser
Businessdagen i privatøkonomi kan anvendes som et supplement til matematik. Vi arbejder i praksis med forskellige temaer som dagligdagens indkøb, skatteberegninger og rentebegrebet. Der er stor forskel på det faglige niveau i de 7., 8. eller 9. klasser, som deltager i privatøkonomiforløb. Derfor er det altid en god ide, at du kontakter os inden Businessdagen, så vi kan tage udgangspunkt i din klasse.

Branding

Vejen til succes

Vi kender alle de store brands: Apple, Nike og Coca Cola. Men hvad kendetegner et stærkt brand? Hvor meget er kunderne villige til at betale for det? Hvordan sælger og markedsfører man det? Det er nogle af de spørgsmål, vi arbejder med på Businessdagen.
Eleverne kommer til at arbejde praksisnært med deres brands – enten gennem de produkter vi har på skolen eller at I tager produkter med, som I gerne vil stille skrapt på. Eleverne lærer at blive skarpe på deres målgruppe og konkurrenter, lave en markedsføringsplan og udarbejde en reklamekampagne i praksis.

Pædagogiske overvejelser
Underviserne som eleverne møder på Branding – vejen til succes har alle en erhvervsfaglig baggrund indenfor handel eller detail. Derfor er der lagt op til en praksisorienteret og inspirerende Businessdag med mange gode eksempler på, hvad der skaber et stærkt brand.

Hvis I har lyst til at arbejde med emnet reklame på en anderledes måde og skal jeres elever lære at bruge begreber som branding, kommunikationsmål og storytelling kan I vælge, at bruge en fordybelsesdag hos os.

Design

Har du lyst til at arbejde kreativt?

Mange unge synes, det er spændende at arbejde kreativt. På Businessdagen i faget Design får eleverne mulighed for at arbejde professionelt med design, visuel merchandising og trends. 

Gennem en række cases får eleverne indblik i de nyeste butikskoncepter og trends.

De lærer, hvordan man i visuel merchandising arbejder med de visuelle elementer, som giver kunden en oplevelse og dermed øger salget. Eleverne lærer fagbegreber som brand-identitet, storytelling og kundeoplevelse, som er centrale i en merkantil verden. På Tietgen Business har vi et designværksted, hvor eleverne kommer til at udvikle ideer til butikkens koncept og visuelle profi l, lave moodboards og arbejde med visuel merchandising elementer som for eksempel skiltning og belysning.

Pædagogiske overvejelser
Har du elever som drømmer om, at blive designere, arbejde med salg og visuel kommunikation - eller som kan lide at udfolde sig kreativt vil Businessdagen være noget for dem. Underviserne som eleverne møder på præsentationsdagen har alle arbejdet som  cisuel merchandisere i store butikskæder og har derfor et blik for at hjælpeeleverne med at udvikle idéer til en spændende visuel butiksindretning.

Praktisk information

Vi afholder Businessdagene hos os på Lerchesgade 29 i Odense C. Du møder op sammen med dine elever kl. 8.45 - 14.20. 

Vi tager imod jer i caféen i K-bygningen.

Du og dine elever skal medbringe tablet eller computer til at arbejde på.

I har mulighed for at købe frokost i caféen, men I er selvfølgelig også velkomne til at tage jeres egen madpakke med.