På kurset 'SoMe- og webmedarbejder' lærer du at håndtere hele den digitale kunderejse. Den rejse dine kunder tager når de møder dig første gang, sikkert på Google eller sociale medier, når de lander på din hjemmeside, når de køber et produkt af dig og når de oplever din kundeservice. På kursuforløbet dykker vi ned i begreber som målgruppeanalyse, viral markedsføring, content marketing, Facebook annoncering, datahåndtering, markedsføringsloven, SEO bliv fundet på Google, hjemmesideredigering, chatbots og meget, meget mere.
På 'SoMe- og webmedarbejder' lærer du, hvorfor det er vigtigt for en virksomhed at udarbejde en social medie-strategi, og hvordan du arbejder strategisk med sociale medier. Du bliver klogere på, hvilke målgrupper, der findes på de forskellige medier, hvordan du laver relevante opdateringer, og du lærer, at det ikke er alle budskaber, der hører hjemme på Facebook.
Du kommer også omkring hjemmesider. Her lærer du at opbygge en hjemmeside i Wordpress, håndtere data til og fra sitet og at redigere eksisterende indhold. I den forbindelse får du gode værktøjer til at skrive tekster og redigere billeder til din hjemmeside, men også til brug på dine sociale platforme.
Du introduceres til sidste del af kunderejsen, hvor kunden køber dit produkt eller din service. Her kigger vi på, hvordan man håndterer webshops herunder bestillinger og betalinger via din hjemmeside. Og vi dykker ned i hvilke gratis værktøjer der findes, som kan hjælpe dig med at yde god kundeservice og skabe kundeloyalitet, så du sikrer, at dine kunder får en god oplevelse og får lyst til at handle hos dig igen.
Indhold
Strategi og markedsføring
- Kundeanalyse og målgrupper
- Viral markedsføring - hvordan laver jeg en god opdatering?
- Valg af relevante markedsføringskanaler
- Introduktion til sociale medier som Facebook og Instagram
- Kampagner på sociale medier
- Online kundeservice
- Strategier for sociale medier i virksomheden
Håndtering af data og personoplysninger
- Håndtering af virksomhedens data og it-systemer
- Gældende regler og lovgivning indenfor bl.a. markedsføring
- Metoder til at beskrive virksomhedens overordnede dataflow
- Håndtering af data og personoplysninger - bl.a. GDPR
Lær at arbejde med en WordPress-hjemmeside
- Billedredigering til hjemmesiden og sociale medier
- Formulere relevante tekster til sociale medier og hjemmesiden
- Søgemaskineoptimering (SEO) - bliv fundet på Google
- Udvikling af hjemmeside i WordPress
- Arbejdet med webshop og betalingssystem
Kursusforløbet ''SoMe- og webmedarbejder' foregår på vores kursuscenter i Odense og er et mix af klasseundervisning og arbejd-selv øvelser i vores åbne værksted.
Udbytte
På 'SoMe- og webmedarbejder' lærer du at vurdere de forskellige sociale mediers marketingpotentiale, at arbejde med kundeanalyse og kundeservice online samt at håndtere virksomhedens data.
Du lærer desuden at redigere billeder, skrive tekster til nettet og at udvikle en hjemmeside med en tilknyttet webshop.
Forløbet giver dig også svar på disse spørgsmål:
- Hvordan laver jeg en god opdatering på Facebook og Instagram?
- Hvad skal en god opdatering indeholde?
- Hvilke sociale medier er relevante for min virksomhed - hvor giver det mening vi er tilstede?
- Hvad er Facebook annoncer? Og hvordan laver jeg dem?
- Hvordan kan jeg sikre, at mine kunder får en god oplevelse når de handler på min hjemmeside?
- Hvad betyder søgemaskineoptimering (SEO)?
Målgruppe
'SoMe- og webmedarbejder' henvender sig til dig, som har en interesse eller kan se en mening med, at du lærer hvordan man arbejder professionelt med sociale medier.
Du kan fx være administrativ medarbejder, der af og til får til opgave at opdatere din virksomheds sociale platforme og du vil egentlig gerne vide mere om sociale medier. Du kan også være ledig, og sidde med at ønske om, at dit næste job skal indeholde noget med sociale medier. Så kan kursusforløbet her være en rigtig god base for dig.
Unik kursuspakke for ledige
Kursuspakken ligger på den nationale positivliste, og er oplagt for dig, som er ledig, at inkludere i din 6 ugers jobrettede uddannelse. Tal med din sagsbehandler for at tilmelde dig kurset eller kontakt vores kursussekretær.
Se alle vores kursuspakker om 6 ugers jobrettet uddannelse
Forudsætninger
Der er ingen krav om forudsætninger for at kunne deltage på kurset 'SoMe- og webmedarbejder'. Det vil dog være en fordel, hvis du har kendskab til it på et grundlæggende niveau samt en interesse for sociale medier.
Fag
45951 Kundeanalyse og e-strategi 40995 Nye kunder via viral markedsføring 45953 E-markedsføring og reklameindsats 47562 Valg af markedsføringskanal 48653 Håndtering af personoplysninger 47189 Online kundeservice og -rådgivning 45563 Håndtering af data i virksomhedens it-systemer 49556 Anvendelse af sociale medier i virksomheden 47341 Sociale medier som kommunikationskanal i detail 45859 Billedredigering i medarbejderens jobfunktion 45383 Grafik og tekster til virksomhedens webside 47301 Tekster til nettet - formulering og opbygning 48404 Opbygning af virksomhedens website I 49785 Introduktion til bæredygtig omstilling 40814 Søgemaskineoptimering af digital kommunikationPris
Ufaglært/faglært: kr. 4.160,00
Højtuddannet: kr. 18.057,90
Praktisk information
Kurset er et kompetenceforløbVores kompetenceforløb er en pakkeløsning, hvor vi har samlet relevante AMU-kurser inden for et givent område. Du kan vælge at tage hele forløbet eller at tage enkelte kurser i forløbet. Det er helt op til dig.
Læs mereUndervisningsform
Klasseundervisning er tilstedeværelsesundervisning, hvor du sidder i et undervisningslokale og bliver undervist af en underviser, der bruger tavlen eller en præsentation.
Læs mere