English

Eleverne kommer hele vejen rundt

Stena Recycling i Vissenbjerg har gennem flere år haft elever rundt om i Danmark og virksomheden prioriterer, at give eleverne en grundig introduktion til både virksomheden og arbejdsopgaverne.

Stena Recycling giver eleverne den bedste introduktion

”En af kollegerne sagde den anden dag: ’Bare det var mig, der var elev i Stena, for man kommer jo hele vejen rundt i virksomheden’.”
Den udtalelse er ganske rammende for, hvordan nye elever i Stena Recycling modtages og introduceres til læretiden. For kontorelev Ulrik Staffensen var dette netop én af årsagerne til, at han i efteråret 2017 indstillede Stena Recycling i Vissenbjerg til Årets Læreplads:

”Jeg er kommet ind i en meget spændende virksomhed, som arbejder med bæredygtighed. Det er et emne, der interesserer mig personligt og Stena har nogle værdier, jeg kan identificere mig med. Det er også en virksomhed, der giver ansvar, når du søger det, hvor du ikke føler dig ’overvåget’ og hvor du som elev er på lige fod med alle andre.  Der er en god kultur og en fællesskabsfornemmelse i virksomheden. Derfor ønskede jeg at indstille Stena Recycling til Årets Læreplads.”

 

CSR-manager Rikke Helstrup, kontorelev Ulrik Staffensen og teamleder Randi Gregersen fra Stena Recycling

God elevtradition

Virksomheden har gennem flere år haft elever på kontorene rundt om i Danmark og har både elever inden for logistik, økonomi og administration. Fastansættelse er meget tit udgangen på elevtiden, såfremt det er et fælles ønske. Stena Recycling prioriterer den grundige introduktion og lægger en fast plan for, hvad der skal nås. Samtidig har man også blik for hvad eleverne bringer med sig af værdi.

Eleverne stiller alle de gode spørgsmål

Randi Gregersen fortæller: "Unge mennesker bringer energi ind i virksomheden. Vi får andre øjne på de måder, vi gør tingene på. Ulrik stiller alle de gode spørgsmål og det giver os anledning til at tænke i forbedring af processer eller procedurer. Samtidig er Ulrik som elev meget målrettet og han er ikke bange for at tage opgaver på sig, som han egentlig ikke skulle kunne håndtere, men som han har lyst og vilje til at kaste sig over."

CSR-manager Rikke Helstrup supplerer:”Vi skal kunne gribe det menneske eleven er og bidrage, ikke kun til hans eller hendes faglige udvikling, men bestemt lige så meget til den personlige. Det er for os en god forpligtelse og en opgave, vi har stor respekt for. Hvis ikke vi tog elever ind ville det nærmest være en falliterklæring.”

For Ulrik Staffensen er der ingen tvivl om, at elevtiden er både fagligt og personligt udviklende:”Der er mange ting, som jeg kan fremhæve. For eksempel var det rigtig godt, at jeg i starten sad på samme kontor som en af de tidligere elever. Vi kunne tale om ting, vi var fælles om. Det er også fedt som elev at have tid til at arbejde med opgaverne og afslutte sine egne projekter. Jeg kan mærke, at kundeservice og salg fanger mig. Jeg kan godt lide at levere løsninger til kunder og samarbejdspartnere. Jeg var en tidlig og mørk morgen med en af vore lastbilchauffører i Grenå med skrot og det var vildt imponerende at køre tæt ved seks meter høje bjerge af metalskrot og se skrottede personbiler bliver forvandlet til små jernstykker på få sekunder. Alt sammen er det oplevelser, der gør det inspirerende at arbejde her.”

Stena Recycling prioriterer eleverne

Stena Recycling arbejder hele tiden på at gøre deres elevprogram endnu bedre og har blandt andet tanke på at samle 1. og 2. årseleverne fra de forskellige afdelinger i landet, så de kan sparre og danne netværk. Rikke Helstrup forklarer: ”Vi vil også gerne blive endnu bedre til at planlægge elevernes rotationer, så det giver mest værdi for alle parter. Så eleven, for eksempel, netop har arbejdet med økonomi, når han eller hun skal have økonomi på skoleopholdet. Så er der sammenhæng og det skaber en endnu større forståelse og værdi. ”

Ulrik Staffensen, Randi Gregersen og Rikke Helstrup har et par gode råd til såvel elever som virksomheder:

  • Søg elevplads hos virksomheder, som du har noget til fælles med; samme værdier, interesser osv.
  • Vær nysgerrig og ydmyg og tag ansvar for din egen udvikling. Du skal yde din del for at udvikle dig
  • Vær stolt af det du arbejder med – elever gør en stor forskel i virksomhederne
  • Læg en god introplan for eleven. Det er ikke ekstra arbejde men en god investering og et naturligt ansvar, vi som virksomheder skal tage

Kåring af Årets Læreplads i Danmark

Kåringen af Årets Læreplads er en del af en landsdækkende kampagne, som organisationen Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (DEG) står bag. Her kan elever indstille deres læreplads til at deltage i den landsdækkende konkurrence om at blive Årets Læreplads. 

På Tietgen kårer vi Årets Læreplads på Fyn inden for vores fire områder: handel, kontor, butik/detail og event. En af disse fire vindere sender vi videre til den landsdækkende konkurrence. 

Vinderen af Årets Læreplads på Fyn og den virksomhed vi sendte videre til den nationale kåring i 2017: administrationschef Lone Skøtte fra ECOstyle og handelelev Lise Lotte Lauridsen